Specialiștii în
domeniu afirmă că în copilărie se decide
viitorul individului. Este știut faptul că doar comportamentul părinților este
cel care-i educă pe copii, în special în prima copilărie, de aceea este de
preferat ca părinții să fie ceea ce ar vrea să devină copilul lor.
Copiii pot deveni ”stâlpi” ai societății doar în condițiile în care vor cunoaște adevăratele valori ale unui om. Mediul este cel care își pune amprenta asupra comportamentului unui copil; dacă micuții au un punct de pornire frumos, ei pot deveni adulții de mâine de care sa ne bucurăm, adulți manierați, buni, îngăduitori, iertători pregătiți să-și trăiască frumos viața; adulți ordonați, pregătiți să ajute; adulți pregătiți să-și joace propriul rol.
Orice părinte își dorește pentru copilul său să reușească în
viață. Pentru a comunica eficient cu cei din jurul său și pentru a avea
atitudine, este important ca ei să învețe cum să facă față momentelor
tensionate și reacțiilor negative ale celor din jur. Părintele este un mare
ajutor în această direcție. Este de la sine înțeles că ”cel mai important
factor educațional este conversația din casa în care locuiește un copil”.
(William Temple) Nu trebuie uitat că o comparație între copii face rău: devin frustrați
și se simt nedemni. Copiii au nevoie să audă că adulții sunt mândri de ei, că
suntem acolo, lângă ei, ca să-i susținem.
Libertatea de a alege este un dar prețios; desigur,
îndrumarea către o anumită cale este binevenită, dar cu condiția să le explicăm
variantele din care pot alege și ce implică acestea; apoi să aleagă ei,
dându-și seama ce le place.
Școala este un
alt factor care își pune amprenta asupra devenirii copilului. În majoritatea
cazurilor, elevii sunt învățați că viața este o competiție și că trebuie să
facă orice pentru a câștiga. Ca învățătoare, mă străduiesc să transmit elevilor
punctualitatea; mizez pe dezvoltarea creativității, a socializării și a capacității
de a separa răul de bine. Televizorul
instigă, în opinia mea, la violență. Adesea atrag atenția părinților că
desenele induc stări de nervozitate, violență, jigniri. De multe ori, copiii
își imaginează că trăiesc în lumea desenelor și încearcă să-și creeze acea lume
acasă, la școală, uitând să se adapteze realității. Învățarea și imaginea de
sine se susțin reciproc, atunci când elevii se susțin unii pe alții ca
individualități, în contextul unor relații de respect și apreciere reciprocă. Calitatea
relațiilor interpersonale oferă copiilor acces la trăiri și comportamente
pozitive. Modul de manifestare al profesorilor, stabilitatea, încrederea, sunt factori
importanți în dezvoltarea sentimentului de
apartenență, acceptare și respect.
Da. Doar dezvoltându-se într-o familie și într-o societate
cu principii sănătoase, copiii de
azi pot deveni adulți care reușesc în viață.
Înv. Ancuța Răcaru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu